Sagan om Doris

Skrev en godnattsaga åt Victor. Den blev såhär:

Det var en gång en liten liten minigris, som var så liten att nästan ingen kunde se den. Den kunde till och med rymmas i en tändsticksask, och det var just i en sådan ask som den hade sitt lilla bo.
Den lilla lilla grisen, som hette Doris, älskade äventyr och var otroligt nyfiken.
En dag när Doris var ute och spatserade på fönsterkarmen ramlade plötsligt en spindel ner framför Doris.
Hon blev först lite rädd då den dykt upp så oväntat, men hon studerade spindeln ett tag och sträckte sedan fram klöven för att hälsa.
- Hej, Doris heter jag. Vad heter du?
- Jag heter Ralf, sa spindeln och skakade Doris klöv med ett av sina långa ben.
- Vart är du på väg? frågade Ralf.
- Jag är bara ute på min morgonpromenad.
- Jaså. Om du vill så kan du få följa med upp till mig, jag bor ovanför
rullgardinen, sa ralf.
Eftersom Doris var så nyfiken av sig så tyckte hon att en tripp till spindeln Ralfs bo skulle vara perfekt som dagens äventyr, så hon tackade ja.
- Jag kan spinna in dig i min tråd, så kan jag klättra upp med dig på ryggen.
Det tog ganska lång tid att ta sig upp till Ralfs bo ovanför gardinen eftersom Doris ätit på tok för mycket kaksmulor på sistione, men tillslut kom de fram. Ralfs bo bestod av
massvis av olika och spännande saker.
Doris såg sig runt och undrade hur han hade lyckats få upp allting där. Det fanns smycken, knappnålar, blyertspennor och massa annat. Hon satte sig i en fotölj, som var gjord av en urgröpt pärla.
- Vilket trevligt hem du har, sa Doris och Ralf nickade stolt.
- Det har tar mig ungefär ett år att samla ihop allt det här, sen är det alltid någon som kommer på att de ska städa ovanför rullgardinen, och då är det bar att börja om på nytt igen.
- Oj stackars dig. Jag bor i en tändsticksask som jag lagt lite bomull i, de är faktiskt rätt så mysigt. Du borde komma och hälsa på någon gång!
- Ja, det borde jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0