Hälsningsfraser och onödigt snack om vädret

Anonym om frustration:
Varför har domaren kavaj och slips?


Jag är ledsen men jag kan faktiskt inte svara på den här frågan, och det fick även mig att tänkta efter, för konstigt nog har jag aldrig haft den här funderingen själv. Jag frågade min lite mer karatekunniga vän Emma, men inte heller hon visste. Men jag lovar att jag ska försöka kolla upp detta och återkomma med svar så fort jag vet.

Idag har det varit farsdag och min pappa fin en chokladask i present. Dessutom har jag stått nästan hela dagen och bakat en chokladtårta som vi ikväll käkade, den smakade riktigt bra faktiskt. Dock var den otroligt mäktig så mycket mer än hälften finns ännu kvar. Så är du sugen på chokladtårta får du gärna göra ett besök!

Tidigare idag då jag promenerade från affären efter att ha inhandlat diverse ingridienser till kakan så mötte jag min granne ute på gatan. Vi hälsade artigt på varandra och precis när jag var på väg att passera säger hon "det är rusktigt väder idag" varpå jag svarar att "jo, verkligen" och fortsätter sedan gå vidare. Men i mina tankar funderade jag på vad de gav henne eller mig att hon sa det där. Ingenting, egentligen, jag vet ju att det är ruskigt väder och hon vet det ju också. Men så konstiga som vi är så säger vi sånt där, av artighet antar jag. Men varför har vädret blivit en sådant artighetsämna att prata om? Varför inte någonting helt annat som kläder, sjukdomar, blommor, bilar eller vad som helst. Kanske är det för att vädret ändrar sig från dag till dag, och man därför kan använda sig utav detta då det alltid finns någonting nytt att säga om det.
En annan grej som jag upplevde för någon vecka sen var då jag gick på stan och passerade en klasskompis. "är det bra?" frågar hon precis när vi möter varandra varpå jag svarar att det är det och fortsätter sedan att gå. Men vad skulle hända i denna situationen om jag istället för att svara ja på frågan skulle säga någonting i stil med "nej alltså jag blev dumpad i går så det suger", eller liknande. Skulle vi fortfarande bara passera varandra eller skulle den här personen ha stannat?
Varför frågar vi sånna här saker då vi egentligen bara vill ha ett givet svar?

Fraser som vi använder bara för att ha något att säga. Vad tycker ni? Är det onödigt, eller bara trevligt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0