Jag är ju faktiskt funktionshindrad!

Dagen har bestått av ett himla flängande mellan skolan och stan. Lunchen tillbringades tillsammans med Hugo, Hampus, Vickan och mig själv på barista (dock åt inte Hugo och Hampus där utan gick på donkan senare). Sedan gick vi tillbaka till skolan för ett obligatoriskt och "jätteviktigt" informationsmöte om induviduella val, men som visade sig vara värdelöst, som allting som har med våra Studie och yrkesväglerade. Man ska vara glad om man går ut med tillräckligt många lästa poäng från våran skola.

Middagen blev även den på stan och även en omgång biljard med Lenny. Kanske den sista biljardomgången tillsammans med honom, åtminstone på megazone. Och det kändes inte allt för dåligt att vinna den med 6-2.

Kvällen spenderades även den på skolan eftersom vi hade Öppet hus för alla nior som förhoppningsvis ska välja just våran skola. Och jag tänkte sitta och "finlira" på mitt skivomslag men istället blev det panik då jag upptäckt att jag gjort mitt skivomslag i måttet 210x210 istället för 120x120 som det stod i PM;et. Jag skyller på dyslexin, som jag skyller allt annat på.
Det är kul det där med dyslexin, för just för mig så är det inte ett jättestort problem. Okej, jag läser saktare (och jag vet inte om det stavas sakta eller sagta) än andra, jag har svårare att lära mig saker, min koncentrationsförmåga är inte hög och min stavning är inte alltid på topp, men annars stör det mig inte särskilt mycket. Det var nog därför jag blev så chockad då jag läste om papperet från min utredning för några veckor sedan, och det  stod "I skolan är det viktigt att berörda lärare blir informerade och tar hänsyn till Viktorias funktionshinder...."
huh? tänkte jag och rynkade på näsan. Men när man tänkter efter så är det ju det, ett funktionshinder. För det är ju ett hinder för att jag ska fungera, helt och håller normalt. Men o andra sidan skulle nog varenda människa kunna hitta ett funktionshinder på sig själva. Well, jag vet inte vad som är kriterierna.
Men det jag menar är att ordet funktionshinder kan lätt enbart kopplas ihop med till exempel någon som sitter i rullstol. Men hörsel- och synskador, dyslexi, amputerad hand, det är ju också funktionshinder.

Well, nu kom jag in på dyslexin när jag egentligen skulle visa någonting annat, nämligen resultatet på mitt skivomslag. Dock är jag inte sådär jättenöjd, men det är en annan femma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0